Ayat 8, jangan turuti orang yang mendustakan ada 3 kisah pertemuan Rasulullah dengan kafir quraisy:
Yang
pertama, Ketika dakwah rasulullah menjadi terbuka, baginda selalu di back up
oleh bapa saudaranya iaitu Abi Tholib. Namun hari demi hari, Abu tolib tak
dapat menghentikan tekanan dari org kafir quraisy supaya meminta Rasulullah untuk
berhenti berdakwah, lalu beliau jumpa Rasulullah untuk berbuat demikian. Rasulullah
cakap:
Jika
diberi matahari di sebelah kananku dan bulan di sebelah kiriku untuk aku
tinggalkan urusan ini nescaya aku takkan tinggalkan urusan ini. Kemudian Rasulullah
pun terus pergi. Abu tolib menangis dan
beliau memanggil semula Rasulullah dan berkata, tak mengapalah kau pergi buat
urusanmu, aku takkan menyerahkanmu kepada sesiapa.
Kisah
kedua, Utbah bin Rabiah offer kepada rasulullah:
1.
Harta
2.
Kedudukan
3.
Jika ada penyakit (jin),
kami tawarkan duit untuk cari kesembuhan
Sesudah
habis bercakap, Rasulullah bacakan surah Fussilat, kemudian baginda disuruh
berhenti baca dan dia pulang. Utbah beritahu kawannya tinggalkanlah dia.
Kisah
yang ketiga, kafir Quraish bertemu rasulullah dan berkata kau ada tuhan, kami ada
tuhan. Apa kata kita buat turn, sehari sembah tuhan kau, sehari sembah tuhan kami.
Maka turunlah surah al kafirun yang menyatakan dalam Aqidah tiada negotiation.
Ayat
34
Sebelum
ayat 34, Allah sebut pasal azab dan ayat 34, Allah sebut pula ayat mengenai syurga.
Orang bertakwa di sisi Allah dpt syurga na'im penuh nikmat. Adakah org mukmin
sama dgn orang yang buat dosa, macam mana engkau membuat penilaian? Allah
mempersoalkan bagaimana mereka berfikir. Apa asas ilmu mereka? Adakah mereka
ada kitab yang mereka boleh tengok atau dia boleh pilih sesuka hati? Atau dia
ada perjanjian dengan Allah yang mengatakan takda masalah jika kamu kafir?
Jika
semua tu tiada, tanyalah mereka wahai Muhammad siapakah mereka punya pembesar
yang boleh back up ataupun mereka ada tuhan-tuhan yang lain kalaulah betul-betul
mereka memiliki. Tunjukkan bukti.
Ayat
42, Allah SWT terus ke plot lain tentang hari kiamat. Pada hari kiamat,
tersingkap betis (keadaan terlalu dahsyat) dan disuruh sujud, tak mampu nak
sujud sebab keadaan yg terlalu dahsyat. Pandangan mereka pada hari itu terlalu takut
padahal dahulunya dalam keadaan sejahtera mereka telah diseru utk sujud dsbg
tapi mereka tak buat. Allah berkata dalam ayat 44, maka biarkanlah aku dengan mereka
wahai Muhammad iaitu orang tak mau dgr kata dahulunya, kami akan menarik mereka
dari arah yg mereka tidak mengetahuinya. Aku beri mereka tempoh, perancangan
aku cukup-cukup teliti. Adakah engkau dulu minta merak duit, samapi dorg takut
nak bayar, takut sangat. Ataupun adakah mereka ini ada ilmu ghaib yang
mengatakan bahawa mereka tak perlu beriman dsbg? Semua ini ialah persoalan-persoalan
Allah untuk memberikan logika kepada orang kafir supaya boleh berhujah.
Ayat
48
Sabarlah
wahai Muhammad dengan ketentuan tuhanMu, janganlah jadi seperti nabi Yunus, menyeru
dalam keadaan marah. Baginda lari dari kaumnya kerana marah dengan kaumnya yang
tidak beriman. Kapal berat, 3x nabi kena undi akhirnya baginda terjun lalu
dimakan ikan Huut nabi duduk di dalam perut ikan. Nabi berdoa kemudian
dimuntahkan lalu Kembali semula kepada kaumnya. Kalaulah bukan kerana rahmat
tuhan tentulah baginda akan mati dalam keadaan tercela, namun Allah memilihnya Kembali
dan menjadikannya orang soleh.
Kenapa
Allah suruh sabar macam kisah nabi Yunus? Disebut oleh syed Qutub, kesusahan
sebenar yang berada dalam dakwah ini ialah, bukan susah nak berdakwah tapi susah
nak bersabar menunggu ketentuan Allah SWT.
Punca
wujudnya qawaid dakwah:
1.
Masa terhad
No comments:
Post a Comment